zdrowa_firma_logo
organizacja miejsca pracy nagłówek

Organizacja miejsca pracy

W poprzedniej części poświęciliśmy dużo miejsca, aby skutecznie i przejrzyście zobrazować Ci, jak istotne w codziennej pracy, zarówno w biurze, jak i w trybie home office, jest odpowiednie zbudowane powierzchni i środowiska pracy. Podsumowując ostatni wpis, zwróć uwagę na te kilka czynników by, Twoja praca stała się prostsza i zdrowsza. 

  • wybierz wygodne krzesło biurowe;
  • zwróć uwagę na akcesoria w miejscu pracy (wygoda, dostępność, funkcjonalność);
  • zadbaj o odpowiednią akustykę, unikaj hałasu;
  • pilnuj oświetlenia;
  • zadbaj o komfortową temperaturę, regularnie wietrz pomieszczenia;
  • zadbaj o odpowiednią kompozycję kolorów.
 

I dziś idziemy krok dalej. Wedle najświeższych doniesień zarówno ze strony WHO (ale przede wszystkim z raportów i analiz statystycznych dotyczących absencji pracowniczej) wyróżniono kilka czynników, które istotnie zaburzają Twój komfort pracy oraz powodują, że Twoja praca jest mniej efektywna i bardziej czasochłonna.

Najczęstsze błędy w organizacji stanowiska pracy

Wśród wymienionych czynników powodujących najczęstsze, dość powszechne dolegliwości bólowe, szczególnie w obszarze głowy i szyji oraz kręgosłupa lędźwiowego wyróżniono:

  • zbyt wysokie ustawienie monitora/ów, brak regulacji, wpływający na nieergonomiczną pozycję głowy przy komputerze oraz zwiększone obciążenie dla wzroku;
  • regulowane siedzisko krzesła niedostosowane do wymiarów pracownika (szczególnie często zbyt nisko ustawione oparcie krzesła), które mogą powodować bóle kręgosłupa;
  • nieergonomiczny fotel
  • zbyt mało miejsca na nogi pod biurkiem krzesła, powodujące dyskomfort związany z ciągłą potrzebą zmiany pozycji co utrudnia skupienie w miejscu pracy;
  • niezdrowe nawyki pracowników (najczęściej pochylanie się nad biurkiem i trzymanie stóp pod krzesłem), zachowania te powodują zwiększone obciążenia w obrębie kończyn dolnych oraz pośladków, a przecież siedzimy na szanownych czterech literach po kilka godzin;
  • zbyt długi czas pracy w pozycji siedzącej, totalny brak ergonomii. Zalecenia są proste, co godzinę „AS-UP”, czyli podnieś tyłek, przejdź się, zmień napięcia w ciele.
 

Żeby nie było, że się tu wymądrzamy, co jest takie złe i nieprawidłowe w podejściu do „zdrowego siedzenia”, poniżej prezentujemy Ci grafikę, jak to prawidłowo wyglądać powinno. Nie są to sztywne normy, ale pewne ramy i wskazówki, na które powinieneś zwrócić uwagę aranżując stanowisko pracy zdalnej

 

Zasady ustawienia ergonomicznego środowiska pracy

ergonomia pracy przy biurku

Ustawienie ciała podczas siedzenia

Ergonomiczny fotel z regulacją wysokości jest bardzo istotny podczas pracy biurowej, ale nawet najbardziej nowoczesny fotel nie ochroni Cię przed dolegliwościami bólowymi, jeśli nie przyjmiemy odpowiedniej postawy podczas siedzenia. Co więcej, zapamiętaj, że co jakiś czas musisz wstać.

Najbardziej z ergonomicznych form siedzenia przy komputerze charakteryzuje się niżej wymienionymi cechami. Zwróć na nie uwagę, zadbaj o swój kręgosłup, a on odwdzięczy się zdrowiem:

  • prosty kręgosłup, plecy wciśnij w oparcie krzesła,
  • głowa ustawiona prosto, podbródek lekko uniesiony,
  • ramiona wyprostowane w tył, łokcie przy ciele, lekkie wygięcie w dolnej części pleców,
  • stopy stoją na podłodze lub na podstawku ustawionym na szerokość ramion pod kątem 90 stopni (biodra dotykają dolnej części siedziska krzesła),
  • łokcie lekko rozstawione, oparte luźno na powierzchni stołu (1/3 długości przedramienia),
  • dłonie i przedramiona ustawione w jednej linii,
  • wzrok skierowany do przodu lub nieco niżej (górna krawędź monitora na wysokości oczu, dokumenty, książki na stole przed siedzącą osobą),
  • odległość od monitora powinna być na wyciągnięcie ręki.

Taka postawa jest najbardziej prawidłowa i wygodna dla danej osoby, ale mimo to należy pamiętać, iż długotrwałe siedzenie nawet w prawidłowej pozycji nie jest dobra dla naszego zdrowia. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie zminimalizowanie czasu, który spędzamy w pozycji siedzącej, albo przerywanie siedzenia ćwiczeniami lub spacerami.

Wśród nowoczesnych trendów można też spotkać gumowe piłki do siedzenia lub fotele typu siodło. Zastępują i wypierają one skutecznie toporne, niewygodne fotele biurowe. Oczywiście w korporacjach o luźniejszym podejściu opcja ta znajdzie zastosowanie. Jednak nie wszędzie kultura korporacyjna na to pozwala.

Dbaj o swoje ciało. Ergonomia pozwala pracować dłużej i sprawniej. 

Po prostu zdrowiej.

Skontaktuj się
z Nami

    Get in touch-cuate